Atal honetan, “Pentsamendurako eskoletan” baliabide tradizionalak eta teknologia modernoen aplikazioa nola konbinatzen den aztertuko dugukonbinatzen.
“Pentsamendurako eskolak” 3 programa ezberdinen konbinazioaz sortu ziren:
- Ikaskuntza komunitateen bultzada (Brown eta Campione, 1996)-
- Ordenagailuetan oinarrituta dauden ikasketa egoerak (Scardamalia, Bereiter eta Lamon, 1994).
- Ikasketa “Anclada” (Grupo de Cognición y Tecnología de Vanderbilt, 1990).
“Pentsamendurako
eskolak” beste proiektu baten barnean daude (Ikasketa komunitateen
birsorketa), baina lan honetan Nashville-ko Pentsamendurako eskola
aztertuko dugu.
Nashville-n
pentsamendurako eskoletako 30 zentru daude ikasketa gradu ezberdinetan.
Baina helburua da hezkuntza sistema guztian zehar barneratu ahal
izatea.
Ikasgela hauetan irakaskuntza bai ikaslean eta bai ezagupenean oinarritzen da (“Ikasten ikasi” kontzeptua oso garrantzitsua da).
Oinarria
ez da datuen memorizazioa, baizik eta “ideia handi” edo “printzipio
sakonak” deritzoguna. Aldi berean ikasketa komunitatea sortzeari ere
garrantzi asko emango zaio, modu honetan ikasle eta irakasleen artean
helburuak ezarri eta lortzeko.
Ikasleen alderdiko ikaskuntza
- Ikasleek beraiek ikerkuntza sakonak egiten dituzte planteatzen zaizkien arazoei buruz.
- Irakasleak arazo bat planteatzen du eta ikasleek hainbat galdera planteatzen dituzte. Gero galdera hauek lan taldeen artean banatzen dituzte azterketa egiten jarrai dezaten.
- Ikasleak talde berrietan elkartzen dira, partaide “aditu” batekin talde bakoitzean. Horrela, aditu bakoitzak besteei egin dituen aurkikuntzak azalduko dizkie. Aldi berean beste ikasleek galderak egingo dizkiete beren ikasketa maila neurtzeko.
- Ikasleak lan produktiboak egiten saiatuko dira.
Tekonologia herraminta moduan
Eskola hauen printzipio bat izango da irakasleak eta zuzendariak osobeharrezkoak direla eskoa errendimendua bultzatzeko.
Teknologiak
irakaslearen lana erraztu dezake, baina ezin du inoiz ordezkatu. Eskola
mota hauetan baliabide teknologiko oso eguneratuak erabiltzen dira
ikasleen lana errazteko, baina aldi berean baliabide tradizionalak ere
erabiliko dira.
- Pentsamendurako eskoletan teknologiek honako erabilpenak dituzte:
1. Ikasgelan arazo garrantzitsuak aurkezteko:
Ikasleak
bati saiatuko dira errealitatearekin lotuta dauden arazoak aurkezten.
Honetarako bakarrik idatzizko informazioa aurkeztu beharrean, baliabide
teknologiko anitz erabiliko dira ( ikusentzunezkoak).
Teknologia
interaktiboen erabilpena ere asko bultzatuko da eskola hauetan (Bai
ikasleek aldetik eta bai irakasleen aldetik azalpen erakargarriagoak
egiteko).
2. Arazoen ebazpen kolektiborako:
Arazo
garrantzitsuen ebazpena oso garrantzitsutzat jotzen da eta ikasleek
elkarrekin ebazteak duen garrantzia ikasiko dute (normalean bakarrik
ebaztea ezinezkoa izango baita). Beraz, lan egiteko modua eskola
tradizionaletan erabiltzen denaren oso ezberdina izango da.
Arazo
hauek lantzeko hainbat programa informatiko erabiliko dituzte, hala
nola, “Científicos en acción”, “Lectura y escritura para niños
pequeños”...
Arazo
bakoitzak gutxi gora behera hilabeteko iraupena izango du eta ikasleak
bere eskura dituen baliabide guztiak erabil ditzake bere ebazpenerako.
Honekin
batera Pentsamendurako eskolek beren datu base bat izango dute eskola
guztietarako. (CSILE: Computer- Supported International Learning
Environements). Ikasleek beren zalantzak ere hemen kontsultatu
ditzakete.
Aurreko
hauetaz gain baliabide tradizionalak ere erabiliko dituzte, baina beren
erabilpena ezberdina izango da liburuak beren ikerkuntza egiteko
dituzten zalantzak argitzeko erabiliko bait dituzte.
3. Ikaskuntzarako baliabide eta oinarriak:
Hemen
askotan ikasketa arazoen ebazpenarekin hasten da ( aurretik aipatutako
programez baliatuz) eta gero ikasleek bere komunitate errealean egingo
dituzten jardueren bidezko proiektuak ere garatuko dituzte.
Arazoetan
ebazpenen jarduerak ikasleen hasierako oinarria finkatzeko pso
baliagarriak izango dira, eta honen ondorioz kalitateko proiektuak
garatzea ahalbidetuko du.
Nahiz
eta baliabide teknologikoak erabiltzen diren, gaitasun tradizionalak
landuko dira ere (adib: ortografia, idazlanak, ...) eta gero lan hauek
etxera eraman eta gurasoei erakustea posible izango da.
CSILE-a
ere oinarriak finkatzeko baliagarria izango da, hemen bai beren
parekoekin eta bai adituekin zalantzak argitu bait ditzakete (bai modu
sindrono eta bai asinkrono batean).
Internet-eko beste tokiak informazio iturri bezala erabil daitezke ere.
4. Retroelikadura, erreflexio eta errebisiorako aukerak:
Hemen
erabiltzen diren teknologiek ikasleek beren ideiei buruzko
retroelikadura bat izatea ahalbidetzen dute, horrela beren ezagupenenen
inguruko errebisioa egin dezaten uneoro.
Honen inguruan aipatzekoa da egiazko zientifikoekin internet bidez konektatzeko aukera ere badagoela.
5. Pentsamendua hobetzeko ingurune matematiko eta zientifikoa (SMART):
SMART
serieak teknologia erabiltzen du retroelikadura eta errebisioa
ahalbidetuz (ikasleek kontsultatu ditzaketelarik uneoro). Herraminta
ezberdinak auki ditzakegu SMART hauetan ere.
SMART seriea alderdi askotan aplidatu da eta ikasleen errendimendua igotzen lagundu duela esan daiteke.
6. CSILE-a retroelikadura iturri bezala:
Retroelikadurarako
informazio asko jaso dezakete honen bidez, irakaslea ez baita iturri
bakarra (ikaskideak ere iturri bait dituzte). Hala ere, bai irakasle eta
bai adituek parte hartu dezakete.
7. Kurrikuloan oinarritutako neurketa (CBM):
Honen
bidez kurtso osoan zehar ikasi denaren ebaluaketa bat egin daiteke,
beti ere kurrikuloan oinarriturik. Hilabetean zenbaitetan ebaluaketa
proba batzuk egiten dituzte, ordenagailuak kalifikatzen duelarik.
Kalifikazio hau ikaslearen grafiko batean puntu bat izatera pasatzen da.
Hemen bai ikasle eta bai irakasleek eboluzioa ikus dezakete.
Irakasleek frogatu dute CBM-a gurasoei bere semeen eboluzioa azaltzeko modu oso egokia dela.
Komunitateen eraikuntza
Pentsamendurako
eskolan helburu nagusienetako bat ikaskuntza komunitateak sortzea
izango da, bai eskola barruko eta bai kanpoko pertsonekin lan egiteko.
Beraz, teknologiak paper oso garrantzitsu bat jokatuko du.
Ikasgela barruko komunitate sorkuntza: nola egiten da? Talde ezberdinak egiten dira gela barruan eta beraien artean laguntza eskatu beharrean egotea bultzatuko da.
CSILE teknologiaren bidez ere sortu dezakegu ikasketa komunitatea. (datu baseen erabilpena oso garrantzitsua da).
Ikasgelen konexioa komunitate zabalagoarekin:
Aurretik azaldu ditugun arazoen ebazpenerako programa askotan guraso,
aditu, funtzionari, unibertsitateko ikasleak... parte hartu dezakete.
Honela egin dezakegu helduek beren ezagupenak ikasleekin partekatu ahal izateko.
Norabide bikoitzeko konferentziak: Komunitateko beste kideekin konektatzeko modu oso erabilgarria da.
“Hasiera handien erronka”: Komunitatearekin lotura bat sorrarazteko arazoen ebazpen modu ezberdin bat planteatzen du.
Ikasleek
adibidez ipuin bat sortzen dute eta komunitateko beste kideek adibidez
bideoak edo baliabide osagarriak sortuko dituzte. Edo ikasleek sortuko
dituzte beste baliabide hauek baina profesionalekin elkarlanean.
Garapen profesionala
Eskola
hauetan irakasleak teknologiak nola erabili, baliabideak nola bilatu
eta hauen bidez eztabaida eta ikerkuntza sartzeko bitartekoak izango
dira.
Teknologia
baliagarria da irakasleentzat garapen profesionala sustatzeko eta beren
ikaskuntza prozesua bizitza osoan zehar garatzeko.
Ikasleentzat
duen aplikazio berdina izango du teknologiak irakasleentzat. Gainera
irakasleak gero irakaslearentzat egingo dituen jarduerak probatzea
gomendagarria da.
Ikasleentzat
sortzen dituzten CSILE baliabideak, irakasleen arteko ezatabaidarako
gai izan daitezke edo ikasleek zenbat ikasi eta ulertu duten
ebaluatzeko.
Beste adibide bat ikasleek talde lana egiten duteneko bideo bat irakasleen artean eztabaidatzea izango da.
Irakasle komunitateak: Irakasleak
askotan kexatzen dira beren lankideekin konektatuta sentitzen ez
direlako eta komunitateak identitate profesional baten sorrerarako
baliagarriak izango dira (hauetako askotan CSILE-a erabiliko dute).
Beste
baliabide erabilgarri batzuk: internet, posta elektronikoa... hauek
gehienbat bi irakasleen komunikaziorako erabiliko dira.
No hay comentarios:
Publicar un comentario