Termino guztien itzulpena egin da frantseseko LOMFR aplikazio profiletik eta emaitza honakoa izan da: motibatzea, ikastea, kolaboratzea, komunikatzea, zuzentzea, kooperatzea, sortzea, elkartrukatzea, behatzea, sailkatzea, ekoiztea, publikatzea, ikertzea, auto-prestatzea, praktikatzea, dokumentatzea, prestatzea, simulatzea eta ebaluatzea.
Ondoren, termino bakoitzaren analisia eta errebisioa egiten da. Honela, “ikastea” terminoa ezabatu egiten da; izan ere hiztegi honetan deskribatzen diren prozesu/zeregin/jarduera kognitiboek duten maila kontzeptual altuagoa duen prozesua baita. 2. mailatik gorako objektu guztien helburu nagusia ikaslearen ikaskuntza izango da. Arrazoi berdinengatik kontuan hartzen ez diren beste termino batzuk ondorengoak dira: zuzentzea, elkartrukatzea, publikatzea, prestatzea eta dokumentatzea.
Geratu diren terminoetan prozesu kognitiboen ondorengo baloreak azaltzea frogatzen da: hautematea, oroimena, ezarpena, kritikotasuna eta sormena. Hauek, ikaskuntza-ebaluazio eta ezagutzaren barnerapen prozesuetan parte hartzen duten prozesu kognitibo motak dira.
Horrela bada, ondorengo prozesu kognitiboak gehituko dira: hautematea, oroitzea, erlazionatzea, aplikatzea, ulertzea, epaitzea, analizatzea, baloratzea, azaltzea eta laburtzea.
Ikaskuntza metodoen eta prozesu kognitiboen arteko erlazioak:
Hautatutako ikaskuntza metodoak prozesu kognitibo motak ekartzen ditu eta baita bermatu beharreko aktibitate induzituak. Hau, erabili behar den ikaskuntza jarduera mota definitzeko lagungarria suertatzen da, eta baita ebaluazio metodo eta baliabide egokienak erabakitzeko ere.
Ondoren, prozesu kognitibo-motore (zeregin induzituak) motak zeintzuk diren deskribatuko da; beti ere metodo didaktikoaren arabera:
IKASKUNTZA METODOA
|
PROZESU KOGNITIBOA
|
TRADIZIONALA
|
Definitzea, deskribatzea, binakatzea, etiketatzea, bilatzea eta identifikatzea.
|
KASUETAN OINARRITUA
|
Identifikatzea, analizatzea, laburtzea, egiaztatzea, ebaluatzea, ezberdintzea, erlazionatzea, integratzea, eztabaidatzea, planifikatzea, ebaztea, kolaboratzea, erreflexionatzea, orokortzea eta auto-ebaluatzea.
|
ARAZOETAN OINARRITUA
|
Ikertzea, bilatzea, egiaztatzea, ulertzea, eztabaidatzea, kolaboratzea, diseinatzea, planifikatzea, auto-antolatzea, integratzea, aplikatzea, ebaztea eta auto-ebaluatzea.
|
HELBURUETAN OINARRITUA
|
Analizatzea, kolaboratzea, azaltzea, erabakitzea, diseinatzea, kudeatzea, kontrolatzea eta auto-ebaluatzea.
|
PROIEKTUETAN OINARRITUA
|
Behatzea, esploratzea, analizatzea, kolaboratzea, motibatzea, antolatzea, diseinatzea, simulatzea, sortzea eta ekoiztea.
|
KOLABORATZAILEA
|
Behatzea, eztabaidatzea, analizatzea, konpartitzea, kolaboratzea, komunikatzea eta ekoiztea.
|
IKERKETA-EKINTZA
|
Analizatzea, laburtzea, ikertzea, praktikatzea, sortzea, berritzea eta ekoiztea.
|
SIMULAZIO EKINTZA
|
Behatzea, erabakitzea, praktikatzea, ebaztea, auto-ebaluatzea eta laburtzea.
|
Bukatzeko, ondoren zehazten dena izango litzateke garapen prozesuaren emaitzetatik ondorioztatutako behin-betiko HIZTEGIA: Analizatzea, aplikatzea, kolaboratzea, alderatzea, konpartitzea, lehiatzea, ulertzea, egiaztatzea, komunikatzea, kontestualizatzea, kontrolatzea, kooperatzea, sortzea, erabakitzea, definitzea, deskribatzea, eztabaidatzea, diseinatzea, norbere burua ebaluatzea, esplikatzea, estrapolatzea, berritzea, ikertzea, epaitzea, motibatzea, behatzea, antolatzea, norbera antolatzea, planifikatzea, praktikatzea, ekoiztea, hautematea, oroitzea, idaztea, erreflexionatzea, erlazionatzea, erakustea, ebaztea, simulatzea, laburtzea eta baloratzea.
No hay comentarios:
Publicar un comentario