viernes, 13 de enero de 2012

Marco Estratégico de Euskadi ante la sociedad de la información en la escuela

Komunikazio eta informazioaren gizartean murgilduta gaudela argi dago aldaketa nagusiena XX. Mende bukaeran gizarte industrializatu gehienetan eman delarik. Euskal Herrian 90 hamarkadatik aurrera testuingurua prestatzen ari da ingurune berri honetara egokitzeko. Hala ere, bai estatu mailan eta bai estatuaz harago erabiltzeko eta eraginkorrak izan daitezen gomendio batzuk daude.

1. Europa: hasiera puntua.
- 1990: Bangemann informearekin Informazioaren gizarteari bultzada eman zitzaion, “Europa Informazioaren gizarteruntz” izeneko planarekin.
- 1996: Europar batasuna hezkuntzak duen garrantziaz ohartzen da gizarte teknologikorako bidean.
- 1999: “Iniciativa eEurope”, “Estrategia de Lisboa”-ren eraginez Informazioaren gizarte eta makroekonomiaren arteko erlazioa argi gelditzen da.
- 2000: “Iniciativa eEurope”-k europar gizarteak Informazio, komunikazio eta ezagutzaren gizartera egokitzeko beharra ezartzen du. Hezkuntza mailan bermatu behar dena aro digitala eta gizabanako guztien online komunikazioa da, eskolen testuinguruan.
- “Iniciativa eEurope” martxan jartzeko eEurope 2002 eta eEurope 2005 planak burutzen dira.
* eEurope 2002: lehentasun batzuren arabera egindako neurri zerrenda bat da, 2 maila zehaztuko dira zerrendan: baliabideak eskaini eta pertsonen formakuntza.
Hemen Europar Batasunak informe bat egin zuen “Hezkuntza sistemen etorkizuneko helburuak” eta bere oinarriak:
  • Europan hezkuntza kalitatea hobetu.
  • Adin guztietarako hezkuntza ahalbidetu.
  • Ezagutzaren gizartean oinarrizko gaitasunak zein diren zehaztu (IKT-ekin lotutakoak).
  • Hezkuntza eta formakuntza gertuko ingurunera, Europa eta mundura ireki.
  • Baliabideen erabilera ahal den eta gehiena aprobetxatu.
Hauen guztien eraginez sortutako programa “eLearning: Aprendizaje electrónico” da. Hezkuntza eta kultura komunitateetan oinarritzen da eta Europa ezagutzaren gizartera bideratzen lagunduko du. 3 lan eremu zehaztuko ditu:
  • Azpiegiturak.
  • Populazioaren ezagutza maila.
  • Hezkuntza eta formakuntza sistemak Ezagutzaren gizartera egokitzapena.


Plan hau aplikatu zen denboran zehar aurrerapen handiak eman ziren telekomunikazio eta internet-era konektatzeko alderdietan.

*eEurope 2005 plana sortu zen aurreko lorpenak zabaltzeko helburuarekin (hezkuntza munduan eragin handia izan zuen):
- eLearning ekimenarekin jarraitu eta hobetu zen.
- zehaztu zen eContenidosPlus programan.

Gaur egun komisioak (2005) testuinguru berri bat proposatzen du:”i2010- Europako informazioaren gizartea 2010” Lisboako erronkak mantentzeko helburuarekin.
Berrikuntza eta ikerkuntza IKT-en bidez ekarriko du Hezkuntza sisteman onura ugari egotea. Puntu honetan salto handi bat ematen da “Competencias clave para el aprendizaje permanente” dokumentuarekin (8 konpetentzia edo gaitasunak zehaztu ziren Europar parlamentuan). Konpetentzia hauetako bat “Gaitasun digitala” izango da.
Azken finean i2010 estatu partehartzaile guztien modu bateratu eta arduratsu batean jarduteko bultzada bat izango da ezarpen arloan.

2. Espainian aldaketa teknologikoaren bultzada eta egonkortzea.

Gasteizen ematen da hasiera puntua “Info XXI la Sociedadd de la Información para todos” planarekin. Alderdi askotan eragina izango du eta, eEurope bezala, makroekonomi alderdian oinarrizkoa izango da.
  • Ekimenak:
1. Ekipamendu teknologikoan inbertsioa.
2. Internet-era konektibitatea.
3. Irakaslegoaren eta ikaslegoaren formakuntza IKt-en inguruan.
4. Multimedia edukiak sortzea.

Hezkuntza munduan Informazio eta komunikazio teknologien erabileraren inguruan aurrerapauso oso garrantzitsu bezala hautematen da (informatika gelatik, informatika gelan egoterako pausoa). Hau plan españa.es (2004)-en ikusiko da, eEurope2005-ren zehazpen bat izango delarik.
Momentu honetan “Internet eskolan” programa martxan jartzen da.
Gaur egun Ingenio 2010 testuinguruan programa ezberdinak zehaztu dira, adibide adierazgarriena Plan Avanz@ izango da Ezagutza eta Informazioaren gizartea eskolan barneratzeko helburuarekin (IKT-en bidez).
  • Ekimen garrantzitsuenak baliabideak eta konektibitatea geletara eramatea, komunitate osoaren formakuntza eta baliabide digitalen ekoizpena izango dira.
  • Espainian, ekilomen hauei dagokienez, Europako bigarren postuan kokatzen da.
Oso garrantzitsua da LOE (2006)-an, oinarrizko gaitasun bezala informazioaren tratamendu digitala barneratzea.
Azken urteotan Avanz@2 ekimenaren barruan hainbat ekintza garatu dira, adib: edukiak eguneratzeko Agrega proiektua.

3. Informazioaren gizartea sortzea Euskadin.

- 1999- an hasiera puntua.
- “Iniciativa 2000 tres” salto oso garrantzitsua (azpiegitura eta baliabide teknologikoak hezkuntza zentruei ematea bultzatu).
- “Premia” azpiegitura, ekipamendu eta baliabideen dotaziorako EH hezkuntza sailaren ekimena oso garrantzitsua da.
- Euskadi Informazioaren gizartean (PESI) planaren barruan ekimen hauek guztiak hobetzen dira.
- Estrategia hau ez da alderdi ekonomikoan bakarrik emango, alderdi soziohezitzaileak ere kontutan hartzen dira, bizitza osorako ikasketa bultzatuz eta bretxa digitala ekiditu nahirik (eFormación bidez).

Baliabide teknologikoak emateko eta irakasleen formakuntza bultzatzeko “Plan Premia”-ren lehenengo 2 faseak kokatuko dira.
  • Plan Premia I:
1. Oinarrizko sare lokal baten ezarpen eta mantenimendua.
2. Gutxienezko informatika ekipamendua.
3. Hezkuntza Intranet bat ziurtatzeko internetera konekxioa.
4. Zaharkitutako ekipoak aldatu.

Hauek ezarritako emaitza onei esker hurrengo pausoa eman zen:
  • Plan Premia II: IKT-en ezarpena zabaldu nahi zen ikasgeletan. Hartu ziren neurriak:
  • Sare lokalak.
  • Zerbitzuak (mantenimendua)
  • Informatika ekipamendua (inbertsio handiak egin dira hemen).
Baina baliabide hauek guztiak eskoletara eramateaz gain, irakaslegoaren formakuntzarako hainbat ekimen bultzatzen dira:
  • “Garatu” hobekuntzarako plana.
  • Ikastetxeen barruan formakuntza planak.
  • Berritzeguneak.
Hauen eraginez Eusko Jaurlaritzak hainbat dekretu moldatu ditu gaitasun digitala euskal gizartearentzat oinarrizkotzat bilakatuz (PESI ekimenaren eraginez).
PESI-ren eraginez eskolan lanpostu berriak sortu dira behar berri hauei aurre egiteko: teknika arduraduna eta IKT-en dinamizatzailea. Azken honek IKT-en erabilpena bultzatzea izango du helburu nagusia.

4. Eskoletan heldutasun teknologikoaren eredua.

2008an EH-an ekimen berri bat sortzen da: “Euskadi en la Sociedad de la Información 2010: Agendas digitales”. Eusko Jaurlaritzak hau hainbat helburu eta programa zehatzekotan oinarritzen du. Oinarrizko gauzetako bat “Ciudadanía Activa” delakoa da, populazio aktibo eta lehiakor bat sortu nahi du eduki eta baliabide digitalen erabileran.
Hau hezkuntza munduan isla izango du “Modelo de Madurez Tecnológica de Centro Educativo”-ren bidez (2009). Honek esaten du IKT-ak ez direla bakarrik ikaskuntza-irakaskuntza prozesurako, baizik eta hezkuntza sistemaren alderdi guztietarako.
“Plan de actuación TIC”-ean, Dinamizatzaileak burutu behar duena, honako alderdien inguruko ekimenetan zehaztuko da:
1. Pertsona parteharetzaileak.
2. Interes zonaldeak.
3. Zeharkako aldagaiak. (ikasle, irakasle eta gurasoen artean ematen diren hartu-emanek eragina dute).
Hezkuntza administrazioak ze garapen maila dagoen zehazteko, ondorengo alderdiak kontutan hartzen ditu:
  • Azpiegitura eta trebakuntza.
  • Erabilpena.
  • Ikasgelaren digitalizazioa.
  • Ikasgelaren birtualizazioa.
  • Ikastetxearen birtualizazioa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario